Według Leona Kaczmarka - ojca polskiej logopedii czas w rozwoju mowy dziecka od narodzin do ukończenia pierwszego roku życia nazywamy okresem melodii, sygnału i apelu. Od pierwszego do końca drugiego roku życia to okres wyrazu. A od drugiego do trzeciego roku życia to okres zdania.
Nic nie działa lepiej na stymulację mowy niż kontakt z drugim człowiekiem. Jesteśmy osobami społecznymi, a dzieci najlepiej uczą się poprzez współnaśladownictwo. Dziecko uczy się ze słuchu, poprzez obserwację naszej mimiki twarzy, dobrze więc jeśli mówimy do niego.
Przyrost słownictwa u dziecka jest bardzo szybki – najgwałtowniejszy ok. 17–20. miesiąca życia wtedy pojawia się tzw. eksplozja mowy. Słownik dziecka poszerza się wówczas średnio o siedem słów dziennie.
Należy również mieć na uwadze, że rozwój mowy jest ściśle powiązany z motoryką, sensoryką i ogólnym rozwojem. Każde dziecko rozwija się w swoim tempie i jest to bardzo indywidualne.